Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ProKolej o zmianach na wąskich torach: Czy Polacy zyskają nowe połączenia szynowe?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
18-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Fundacja Pro Kolej

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ProKolej o zmianach na wąskich torach: Czy Polacy zyskają nowe połączenia szynowe?
fot. KWRRB
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne zmierzające do rozszerzenia finansowania infrastruktury kolejowej również na koleje wąskotorowe. Dzięki temu lokalne linie po 25 latach przerwy mają szansę wrócić do systemu komunikacyjnego regionów w Polsce. Fundacja ProKolej popiera projekt, podkreślając jego znaczenie w walce z wykluczeniem transportowym.

Jak pokazują doświadczenia z krajów europejskich, koleje lokalne pomagają zapewnić sprawne, codzienne dojazdy do pracy czy szkoły a także zaspokajają podstawowe potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Wykorzystanie w tym systemie również kolei wąskotorowych jest efektywne, komfortowe i wiąże się z niższym kosztami funkcjonowania niż sieć normalnotorowa.

– To nie szerokość toru czy własność państwowa, ale przebieg i rola dla lokalnej społeczności powinny decydować o wsparciu publicznym dla zarządcy infrastruktury. Jednym z bardziej rozpoznawalnych miast w Europie skomunikowanym ze światem regularnie kursującą koleją wąskotorową jest szwajcarskie Davos, w którym odbywa się coroczne Światowe Forum Ekonomiczne – zauważa Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej.

W warunkach polskich przykładem sieci lokalnej o dużym potencjale przewozowym komunikacji jest szlak Kolei Piaseczyńsko-Grójeckiej, rozpoczynającej bieg w południowej część aglomeracji warszawskiej. Do tej pory jedynym środkiem transportu w tym regionie są autobusy i samochody, które zmagają się z korkami.

– W ostatnich dniach Pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdził wariant inwestorski W1 dla nowej linii kolejowej nr 88 na odcinku Węzeł CPK – Grójec – Warka, którego komplementarną częścią jest linia wąskotorowa z Piaseczna do Grójca. Czekamy na kolejne kroki – wskazał Piotr Nowicki z Kolei Piaseczyńsko-Grójeckiej.

Podobne analizy trwają w przypadku innych linii wąskotorowych, takich jak Kolej Rogowska [tu niestety samorząd województwa łódzkiego ocenił wznowienie ruchu codziennego jako niezasadne – przyp. RK] czy Żuławska. Zostały one objęte pracami studialnymi określającymi potencjał i zakresie inwestycji niezbędnych do przywrócenia codziennego ruchu pasażerskiego. Dużą pomocą w tej kwestii okazała się również nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury o ogólnych warunkach prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, która podniosła prędkość pociągów wąskotorowych do 80 km/h.

– Normalnotorowa sieć kolejowa w Polsce jest już w znaczącej części zmodernizowana. Pora na projekty komplementarne wykorzystujące infrastrukturę lokalną i wąskotorową. Jedną z takich tras jest linia Kolei Rogowskiej umożliwiająca dojazd do Rawy Mazowieckiej i nowo budowanego przystanku Biała Rawska na linii Centralnej Magistrali Kolejowej – przekonuje dr inż. Michał Zajfert z Polskiej Akademii Nauk.

Przykłady z wielu państw europejskich, wskazują na fakt, że dobrze zmodernizowana i utrzymana kolej lokalna pozwala na realizacje oferty przewozowej z atrakcyjnymi czasami przejazdu. Dzięki temu stanowi realną alternatywę dla transportu drogowego i wypełnia luki w połączeniach wyższego rzędu. Jest to rozwiązanie, nie tylko ekologiczne, ale także zapobiegające wykluczeniu transportowemu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej

Prawo i polityka

Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej

Elżbieta Pałys 17 listopada 2025

Linia 11: Nowym torem ze Skierniewic do Bełchowa

Infrastruktura

Otwarcie linii Oleśnica – Kępno jeszcze nieco później

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK wprowadza bruttotonokilometr

Infrastruktura

PLK wprowadza bruttotonokilometr

PKP PLK 17 października 2025

Z Łodzi do Kielc nadal tylko pociągiem regionalnym

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej

Prawo i polityka

Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej

Elżbieta Pałys 17 listopada 2025

Linia 11: Nowym torem ze Skierniewic do Bełchowa

Infrastruktura

Otwarcie linii Oleśnica – Kępno jeszcze nieco później

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK wprowadza bruttotonokilometr

Infrastruktura

PLK wprowadza bruttotonokilometr

PKP PLK 17 października 2025

Z Łodzi do Kielc nadal tylko pociągiem regionalnym

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij